Også B2B salg helt uden fysiske møder

RuleStore har gennemført salg af udviklingsopgave virtuelt

Medarbejdere hos BM Silo i Tvis har online møde med RuleStore i Hjørring. Billedet er fra et indslag om projektet i TV Midtvest.

Onsdag den 6. maj 2020

Skrevet af journalist Claus Dindler for Erhverv Hjørring/Hjørring ErhvervsCenter

Udviklingen i online salg under Coronakrisen er veldokumenteret. Der foregår en meget synlig kvantitativ udvikling indenfor detailhandel. Den udvikling var allerede i gang inden krisen, men er fremskyndet.

Men der sker også en kvalitativ forandring. Online handel breder sig nu også indenfor B2B-segmentet. Ikke blot som handel med fysiske produkter, men også med mere komplicerede transaktioner som for eksempel digitale udviklingsopgaver.

Et friskt og lokalt eksempel findes hos RuleStore, en tre år gammel startup virksomhed i Hjørring, der laver avancerede B2B webshop løsninger for virksomheder med komplekse og/eller kundetilpassede produkter.

RuleStore er lige nu i gang med en opgave for BM Silo i Tvis i Vestjylland. Det sker på trods af, at ingen af personerne fra RuleStore og BM Silo har mødt hinanden fysisk ud over en kort snak mellem de to virksomheders direktører i en pause under et foredrag i Erhvervshus Midtjylland før Coronakrisen brød ud.

Direktør Mads Larsen, RuleStore

”BM Silo er en ny kunde for os, og det forunderlige er, at vi har kørt hele salgsprocessen virtuelt. Vi sælger en løsning, der selvom om tilbagebetalingstiden for virksomheder ofte er under 1 år, kan være en større investering med alt inkluderet. Det kan derfor være en stor beslutning at sige ja til vores løsning, som man normalt ville holde flere fysiske møder omkring, før man træffer beslutningen”, siger direktør Mads Larsen, RuleStore.

RuleStores eksempel viser, at man kan komme langt med salg ved brug af online værktøjer. Også til helt nye kundeemner, som man aldrig har mødt før. Det er i øvrigt den samme erfaring, som BM Silo har gjort i løbet af Coronakrisen, hvor de har øget deres salg, selv om det hele foregår via nettet.

BM Silo-projektet er et SMV:Digital projekt med det formål at digitalisere virksomhedens forretningsprocesser indenfor skabelse af tilbud og ordrer for hele deres produktsortiment. Alle virksomheder kan gennem SMV:Digital programmet få op til 100.000 kr til uvildig rådgivning til at guide dem igennem digitaliseringsmuligheder, som kan løfte virksomhedens konkurrenceevne og styrke online salget.

En uvildig rådgiver har således anbefalet RuleStore, som var i stand til at løse den kompleksitet, det er at sælge kundetilpassede silo produkter samt målrettet tilbehør og reservedele via en webshop til BM Silos 350 forhandlere globalt.

BM Silo har løbet panden mod en mur med traditionelle webshops, fordi produktionsvirksomheder ofte har et langt mere komplekst produktsortiment, der skal tilpasses kundens ønsker, og en kompliceret tilbuds- og ordreproces. Det kan ikke håndteres i en almindelig webshop.

Eksempel på RuleStores løsning til BM Silo

RuleStores løsning giver mulighed for at udvælge de rigtige produkter via avanceret søgemulighed, håndtering af en kompleks tilbuds- og ordreproces med mange revisioner af tilbuddet og tilpasninger af produkterne, involvering af flere interessenter på de rigtige steder i processen, skabelse af dokumenter til tilbud, ordre og stykliste samt integration til eksisterende systemer, hvor stamdata vedligeholdes. Ligeledes er der mulighed for at visualisere de kundetilpassede produkter i 3D, hvilket er en stor hjælp til at sikre en korrekt specifikation og bestilling, når salget foregår online.

KONTAKT REDAKTIONEN HER: Telefon: 9623 2600 Mail: kontakt@erhvervhjoerring.dk